Kjøp og salg er krevende og viktige prosesser. Skal en selge hele selskapet eller deler av det? Skal en selge aksjer eller «innmat»? Er fast eiendom involvert i transaksjonen? Spørsmålene er mange.
Ved kjøp av virksomhet kan vi være rådgiver for kjøper gjennom hele prosessen, delta i forhandlinger med selger og bistå i møter med banker. Vi kan også foreta gjennomgang (Due Diligence) av selskapet før endelig avtale inngås.
Revisors rolle ved eierskifte
Som revisor kan vi spille en sentral rolle i forbindelse med eierskifter:
• Å være en trygg sparringspartner før, under og etter transaksjonen. Vi kjenner selskapet, og har god innsikt i virksomheten og dens kultur. Kanskje er det livsverket ditt som skal selges, og da kan vi som revisor gi trygghet i prosessen.
• Sikre god kommunikasjon med, samt kvalitetssikre dokumentasjonen fra/til andre rådgivere som er involvert i prosessen. Det kan for eksempel være hovedrådgiver eller advokat for hhv. selger eller kjøper.
• Bidra med høy faglig kompetanse innen aktuelle områder, for eksempel:
• Revidere transaksjonen
• Skatt og avgift
•Ulike transaksjonsmodeller og oppgjørsformer
• Transaksjonsgjennomføring
• Verdivurdering
• Finansiell due diligence
• Likviditetsbudsjett
Vær oppmerksom på at ovenfor eksisterende revisjonskunder er det begrensninger i forhold til revisors mulighet til å levere vesentlige premisser eller anbefale konkrete løsninger. Teknisk bistand og veiledning i prosessen er imidlertid akseptert.