1. Aldri slipp noen inn i nettbanken
Aldri slipp noen inn i din eller selskapets nettbank. Ingen bank eller ikke-kriminelle organisasjoner vil inn og se på noe som helst i deres nettbank. Gjelder både på selskapsnivå og privat nivå.
Det er kun kriminelle som vil inn i din nettbank.
2. Bruk sunn skepsis
Kriminelle kan enkelt få det til å fremstå som at de ringer deg fra for eksempel politiet eller en bank.
Kriminelle vil ofte spille på følelser når de prøver å lure deg: hast, frykt, skam, gevinst eller fordel.
Hvis noen ringer deg og sier du har blitt svindlet, ta dette med en stor klype salt og avslutt samtalen. Ring så til din egen bank og hør om de har faktisk har kontaktet deg angående svindel.
Dersom det var tilfelle at du har blitt utsatt for svindel bør du dra fysisk inn til din bank og ta et møte med de. Dersom det ikke var tilfelle kan du slappe av og nyte at du ikke gikk på svindelforsøket.
3. Meldinger fra Posten/Bring o.l.
Dersom du får melding fra Posten eller Bring om at for eksempel «en pakke venter på betalingsbekreftelse» er dette ikke riktig.
Dersom du har bestilt noe via posten som må gjøres opp for, gjør du det når du henter pakken der du henter din post, ingen andre steder.
4. Facebook og andre sosial medier
Om du er på Facebook/sosiale medier ikke klikk på artikler som for eksempel:
«Slik tjente vi 200’ på 30 dager»
«Slik blir du med på Bitcon-bølgen»
«Dette er Petter Stordalens hemmelighet for å bli rik»
Alt som har med penger/økonomi å gjøre på Facebook/sosiale medier: hold deg unna.
5. Dersom uhellet er ute
Dersom du oppdager at har blitt lurt: ring eller dra til din bank umiddelbart, er du veldig heldig har du noen timer til neste bankkjøring slik at de kan få stoppet en overføring til kriminelle.
6. Spre din kunnskap
Om du har familiemedlemmer du mistenker har fått lite opplæring i dette, kan du videresende denne mailen til de, eller ta en telefon for å oppdatere vedkommende.
Etter svindelen e utført er det som regel for seint